Terus terang aku tulis kat sini aku lupa hari ni 16 Mei adalah hari guru. Iye la bila dah umur macam ni kekadang ada pekara yang aku lupa. Walaupun aku ada anak yang bersekolah tapi sekolah di waktu pendemik ni boleh jugak aku lupa 😁.
Hari guru ni bukan satu perayaan ye cuma hari yang mana di adakan untuk kita ingat malahan tak salah aku tulis hari di mana aku dan korang berterima kasih kepada para pengajar yang telah banyak berjasa mengajar kita semua.
Sebab itu la tugas guru ni tugas yang mulia. Dan jugak guru ni jugak menjadi sanjungan tak kira peringkat umur,bangsa mahu jantina. Cuma...korang sambung la sendiri. Aku bukan ada niat apa-apa pun dengan ayat gantung tu. Aku nak korang pakat-pakat fikirkan bersama dengan hari guru ni. Apa yang korang rasa, apa yang korang pendam itu terpulang hak dan hasil fikiran korang.
Satu lagi aku sendiri pun baru tahu kenapa 16 Mei ni menjadi pilihan untuk sambutan hari Guru setiap tahun kat Malaysia ni. Aku rasa korang pun sama macam aku kan.
Ok la ini aku ambik dan tambil balik dalam blog aku ni yang mana sumbernya ada lah dari sini.
Cukup sederhana, kerana inilah tarikh Laporan Razak secara rasmi disahkan oleh Majlis Perundangan Persekutuan Tanah Melayu pada tahun 1956, setahun sebelum kemerdekaan.
Laporan itu, dinamakan Datuk Abdul Razak Hussein (kemudian Tun), Menteri Pendidikan pertama negara (dan kemudian Perdana Menteri kedua), sangat penting dalam menyediakan kerangka kerja sistem pendidikan di Tanah Melayu pasca merdeka dan kemudian Malaysia.
Kita hanya dapat membayangkan musyawarah yang mungkin dilakukan di belakang pintu tertutup sebagai anggota jawatankuasa yang membuat laporan itu bergulat dengan masalah-masalah bawaan bangsa di negara yang baru ini.
Negara ini demografis jamak, dengan sistem persekolahan yang berlainan untuk masyarakatnya yang berlainan, dan persoalan yang pastinya berada di barisan depan pemikiran anggota-anggota jawatankuasa itu pastinya adalah “bagaimana kita meletakkan asas untuk sebuah negara yang bersatu, dari penduduk yang pelbagai dengan aspirasi dan harapan yang berbeza-beza? "
Ini jelas terbukti dari kerangka acuan laporan: untuk mengesyorkan ... mewujudkan sistem pendidikan kebangsaan yang dapat diterima oleh rakyat Persekutuan secara keseluruhan, yang akan memenuhi keperluan mereka dan mempromosikan budaya, sosial, ekonomi dan politik mereka pembangunan sebagai sebuah negara ... "
Secara krusial, laporan tersebut mengakui bahawa sekolah sangat penting bagi proses integrasi nasional dan mencari jalan bagaimana ini dapat dicapai.
Ia menyokong bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan negara ini dan mengesyorkan agar semua pelajar diminta mempelajari bahasa tersebut.
Laporan itu juga menghadapi kerumitan proses pembangunan bangsa dalam pemerintahan multikultural, multibahasa dan menghindari penyelesaian sederhana untuk masalah yang kompleks.
Daripada memilih satu sistem sekolah yang homogen untuk semua pelajar, laporan tersebut mengesyorkan penubuhan, di peringkat sekolah rendah, aliran nasional - yang disebut dalam laporan, sekolah standard - di mana bahasa Melayu adalah bahasa pengantar, dan sebuah Standard -taip aliran sekolah di mana bahasa Cina atau Tamil adalah bahasa pengantar.
Walaupun pelajar yang melalui aliran sekolah jenis standard dan standard mungkin telah memperoleh pendidikan mereka melalui bahasa pengantar yang berbeza, laporan tersebut mencadangkan kandungan kurikulum umum untuk sekolah jenis standard dan standard, sehingga menghadapi masalah perpaduan dalam kepelbagaian.
Ketika pelajar-pelajar ini maju ke sekolah menengah, laporan tersebut mengesyorkan satu sistem.
Dan cadangan ini diambil dengan cara yang berbeza dalam laporan pendidikan berikutnya yang mengikuti Laporan Razak dalam 60 tahun terakhir.
Semasa kita menyambut Hari Guru pada 16 Mei dan menghormati setiap guru yang membuat perbezaan dalam perayaan yang diadakan di pelbagai sekolah sepanjang dan seluasnya negara ini, kita juga teringat akan perbincangan yang dibuat dalam penyusunan Laporan Razak yang mengiktiraf kepelbagaian dalam membentuk perpaduan nasional.
Dari satu segi, beberapa masalah yang menjadi barisan hadapan pada tahun 1956 masih ada bersama kita hari ini.
Mereka mengingatkan bahawa pembinaan negara adalah proses. Ia adalah kerja yang sedang dijalankan.
Jadi jika lepas ni ada yang tanya kenapa Hari Guru di sambut oleh semua rakyat Malaysia, korang boleh cerita la sejarahnya kan 😁.
No comments:
Post a Comment