Tuesday 7 July 2020

Pertama Kali Makan Belut


Ini la belut yang orang rumah aku beli sekilo RM30 termasuk penghantaran. Orang rumah aku cakap jika makan kat kedai makan tak puas hati sebab kat kedai belut yang mereka guna kecil jarang dan susuah nak jumpa yang besar.

Jadi untuk kepuasan orang rumah aku beli sendiri dan hasilnya memang puas hati. Aku pulak, ini la pertama kali aku makan belut. Iye pertama kali tau bukan kali ke 2 atau seterusnya.

       belut yang dah siap siang dan basuh di lumur dengan tepung

Sebelum ni aku memang tak pernah langsung makan belut ni walaupun dah berpuluh mungkin beratus kedai aku singgah daripada zaman bujang hingga la dah kahwin, tak pernah sekali pun untuk aku pesan untuk makan belut.

Bila dah kahwin ni aku mula belajar makan baik belut mahupun ikan air tawar. Nak kata belagak tu tak la jugak cuma geli kot seperti belut yang aku kali pertama makan ni tambah pulak rupa dah la macam ' ular'. Itu dulu la, bila dah rasa lain pulak ceritanya. Sedap hingga 2 kali tambah tu.





                                     Hasil belut yang dah di masak

Pada mulanya orang rumah aku bercadang nak buat belut masak paperik tapi orang rumah aku kata buat sup lagi senang dan cepat. Aku ok je, iye la pertama kali nak makan dan tak boleh nak bayangkan macam mana rasa belut ni.

Bila dah siap semuanya sesi makan sup belut bermula. Apa yang boleh aku tulis belut ni memang sedap isi pulak rasanya lebih kurang macam makan ikan Keli. 2 kali jugak tambah nasi sebabkan sup belut ni. Bagi korang yang tak pernah makan belut ni takda tulang halus seperti ikan yang mana korang kena makan berhati-hati. Jadi memang tak risau la.

Khasiat belut, memang aku tak nak tulis sebab korang boleh carinya sendiri. Aku tulis pengalaman aku pertama kali makan belut ni je. Aku cuma nak korang cuba la makan belut ni mana la tahu macam aku dah jatuh hati dengan belut. 

No comments:

Post a Comment